calendar 12 Maj 2024

RSS

Biuletyn Informacji Publicznej

Flaga Unii Ewuropejskiej

Unia Europejska

Dofinansowania
z budżetu państwa

Grafika dekoracyjna przedstawiająca wygląd budynku będącego urzędem

dyrektor  SP w Skalmierzycach Małgorzata Sulewska
25 Kwiecień 2014

Dwie dobre praktyki ze szkół Gminy i Miasta Nowe Skalmierzyce zaprezentowane podczas międzynarodowej konferencji

W dniach od 12-14 kwietnia 2014 roku w Zakopanem odbyła się czwarta międzynarodowa konferencja z cyklu „Jakość edukacji czy/i jakość ewaluacji. Ucząca się szkoła.” Konferencje tego typu odbywają się corocznie. Są skierowane do dyrektorów szkół, nauczycieli, wizytatorów, przedstawicieli władz lokalnych oraz innych osób odgrywających rolę liderów edukacyjnych w swoich społecznościach. Ich celem jest stworzenie przestrzeni i czasu na rozmowy, przemyślenia i rozważania nad edukacją i polskim systemem oświaty w kontekście zmian w modelu nadzoru pedagogicznego.

Tegoroczna konferencja dotyczyła w szczególności kwestii związanych z organizacyjnym uczeniem się, współpracą w procesach wprowadzania zmiany, wykorzystywaniem danych w usprawnianiu własnego działania i wieloma innymi aspektami istotnymi dla każdej uczącej się organizacji.  Wygłoszono wiele wykładów i odbyły się warsztaty przeprowadzone przez międzynarodowych specjalistów.

dyrektor SP w Gostyczynie Jolanta Siwak

Zaprezentowano 17 dobrych praktyk wybranych z 300 szkół uczestniczących w zjeździe. W grupie wyróżnionych znalazły się praktyka pt. „Efekty kształcenia a umiejętności społeczne” ze Szkoły Podstawowej im. bł. ks. Jana Nepomucena Chrzana w Gostyczynie zaprezentowana przez dyrektora placówki Jolantę Siwak oraz praktyka pt. „Szkolna strategia zadawania prac domowych z OK” ze Szkoły Podstawowej im. Adama Mickiewicza w Skalmierzycach zaprezentowana przez dyrektor Małgorzatę Sulewską. 

Dużo miejsca poświęcono zagadnieniom współpracy nauczycieli i wymianie dobrych praktyk. Na każdej sesji punktem odniesienia były wymagania państwa i pomysły na ich jakościowe wypełnianie. Rozmawiano o uwarunkowaniach złożonego procesu uczenia się człowieka i sposobów wykorzystania tej wiedzy w planowaniu pracy nauczyciela.

Inspirujące dla wielu uczestników były rozmowy podczas „World café”. Rozmawiano na następujące tematy: 1.Partnerstwo - rodzice w szkole: mit czy rzeczywistość. 2. Czy szkoła słyszy swoich uczniów? 3. Pasja i zainteresowanie, gdzie jest dla nich miejsce we współczesnej szkole? 4. Jak szkoła może zmieniać społeczeństwo? 5. Przywódcy w szkole - kim są, skąd się biorą, jakie stoją przed nimi zadania? 6. Szkoła i uczenie się – sojusznicy czy wrogowie? 7. Więźniowie schematów. Czy można być innowacyjnym i kreatywnym bez wolności? 8. W jaki sposób sprawić, aby prawdą było stwierdzenie "każdy uczeń może się nauczyć"? 9. Nowe technologie zmieniły świat, a co ze szkołą? 10. Jak i kiedy uczą się nauczyciele? 11. Jak i kiedy uczą się uczniowie? 12. Jak i kiedy uczy się szkoła?